close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה זה גניקומסטיה

מערכת שורשכא חשוון, תשפג15/11/2022

גניקומסטיה (גניקו – גדול, מסטיה – חזה) היא תופעה שכיחה מאוד בקרב נערים מתבגרים וגברים המגיעים לגיל מבוגר.

תגיות:
צילום: freepik
גניקומסטיה (גניקו – גדול, מסטיה – חזה) היא תופעה שכיחה מאוד בקרב נערים מתבגרים וגברים המגיעים לגיל מבוגר. התופעה גורמת לצמיחה של חזה נשי אצל מתבגרים וגברים, היא נגרמת בעקבות שינוי הורמונלי ברמות האסטרוגן והטסטוסטרון. צמיחת החזה הנשי אצל נער או גבר פוגעת בדימוי העצמי ועשויה להביא למבוכה ולהתמודדויות חברתיות לא פשוטות.
באופן כללי, גניקומסטיה מתארת צמיחה של חזה נשי, התופעה אינה מהווה בעיה בריאותית אך היא משפיעה על איכות החיים וגורמת למטרד, למבוכה, לבעיות חברתיות ולקשיים נוספים. כדאי לדעת כי צמיחת החזה הנשי בגיל ההתבגרות היא תופעה נפוצה מאוד,
צילום: freepik
ועל פי נתוני משרד הבריאות התופעה קיימת בקרב כ-70% מהנערים, אך לרוב הבעיה חולפת מאליה ואין צורך בטיפול מיוחד.

סימפטומים של גניקומסטיה
לגניקומסטיה יש סימפטומים ידועים כמו בליטה לא פרופורציונלית בצד אחד או בשני השדיים של הגבר, נוכחות של גוש צמיגי באזור של הפטמות בחזה של הגבר (בצד אחד או בשני הצדדים), כאבים או רגישות למגע באזור הבליטה, ובמקרים מסוימים יש הפרשה נוזלית מהפטמה.

יש שני סוגים עיקריים של גניקומסטיה:
גניקומסטיה אמיתית – במצב זה ניתן למצוא עודף של רקמות שד, כמו בחזה הנשי, לרוב עם רקמות שומן בשד. חזה נשי אצל גבר רזה לרוב יהיה רק עם רקמות שד.
פסאודו גניקומסטיה – במצב זה ניתן למצוא עודף משמעותי של רקמות שומן בחזה של הגבר או הנער, ללא רקמת שד אמיתית.

מה הסיבות ומה גורמי הסיכון?
כדי להבין מה זה גניקומסטיה ומה גורם להתפתחות החזה הנשי אצל נערים וגברים פנינו לד"ר רובינפור, מומחה לכירורגיה פלסטית ולטיפולי אסתטית. לדבריו, הצמיחה של חזה נשי היא תופעה נפוצה, כאשר החזה הנשי יכול להופיע בצד אחד של החזה או בשני הצדדים. יש דרגות חומרה שונות של חזה נשי, ובהתאם לדרגה המנתח הפלסטי בוחר את שיטת הטיפול המתאימה ביותר.
הסיבות המרכזיות להתפתחות החזה הנשי:
? גניקומסטיה יכולה להופיע בגיל ינקות, בדרך כלל בעקבות הורמונים המצויים בחלב האם, והתופעה לרוב תחלוף מעצמה.
? שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות, כאמור, התופעה נפוצה אצל נערים ולרוב היא חולפת מעצמה ללא צורך בניתוח.
? התפתחות חזה נשי עקב השמנת יתר.
? נטילת תרופות הגורמות להיווצרות חזה נשי.
? שימוש בסמים.
? נטילת הורמונים.
? מחלות כבד הגורמות לתופעה של חזה נשי.
? הפרשת יתר של הורמון מסוג פרולקטין.
? גנטיקה.

חשוב לזכור כי גם עודף משקל עשוי לגרום למראה של חזה נשי, מאחר ועודפי שומן מתרכזים באזור החזה. יחד עם זאת, ברוב המקרים התופעה מאפיינת נערים בגיל ההתבגרות, והסיבה לכך היא ההפרשה של הורמונים זכריים ונקביים, כלומר הורמונים מסוג אנדרוגן ואסטרוגן. עקב ההפרשה של ההורמון הזכרי חלים שינויים גופניים אצל הנער המתבגר, אך אם קיים חוסר איזון הורמונלי בין ההורמונים הזכריים לנקביים וההשפעה של ההורמונים הנקביים משמעותית, מתפתחת רקמת שד הגורמת למראה של חזה נשי אצל נערים. כאשר מתפתח חזה נשי לאחר גיל ההתבגרות, בדרך כלל הסיבות לתופעה הן שומן ולא בגלל עודפי רקמת שד.

חשיבות הטיפול אצל רופא מומחה
כל ניתוח פלסטי כרוך בסיכונים ויש לעבור אבחון מקצועי והכנות לקראת ההליך הכירורגי. חשוב לעבור את הניתוח רק אצל רופא פלסטי מומחה ומנוסה, את שיטת הניתוח קובעים בהתאם לדרגה הגניקומסטיה, וכדי להימנע מצלקות ומתוצאות לא סימטריות חשוב לבחור נכון את המנתח. רופא מומחה מזריק את חומרי ההרדמה ישירות לרקמת השד וממקם את החתך בקו המתאר של העטרה כדי להסתיר את הצלקת, והתוצאות יהיו מרשימות ואיכותיות יותר.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה